Mindset

I 2C pratar vi ofta om hur vi lär oss och att ibland när vi lär oss har vi ett motstånd och det är inte alltid så enkelt. James Nottingham pratar om resilience och visar bland annat detta i form av en lärandegrop. I början av inlärningen känns det ofta som en bra idé, men efter ett tag kan det vara jättejobbigt och det känns som att vara i en grop. Då känner du ofta ett motstånd, är rädd att göra fel, vill ge upp men genom att göra fel, försöka igen, kämpa och ta hjälp av någon så kommer du att lära dig nya saker. När vi kämpar, jobbar på, tränar, prövar igen och lär av varandra blir våra hjärnor starkare och vi utvecklas. Smart är något du blir. Om du bara hoppar över gropen kan det vara som att fortsätta att cykla på en trehjuling och inte lära sig cykla på en cykel med två hjul. Gropen visar också att vi behöver olika sorters hjälp.

3F9FF6E7-6296-46B3-8ECB-A468654F56A5

Lärandegropen har läraren Ulrica Elisson skapat. Jag och mina elever har många gånger pratat om den och satt in olika lärandemål i gropen. 

Carol Dweck säger att det är bra att ta exempel utanför skolan för att synliggöra ett dynamiskt mindset för eleverna. Hon säger också att en person kan ha olika starkt dynamiskt mindset beroende på aktivitet. Eleverna i 2C har ritat egna lärandegropar. För att inspirera eleverna till uppgiften fick de se en film på youtube, ”Pig and cookies”. Tipset fick jag från läraren Nelly Bonner. Det finns flera filmer på youtube bland annat kan man titta på ”ClassDojo”. 

Här nedan är elevernas egna lärandegropar. Det är mycket uppskattat av eleverna att göra egna lärandegropar och ger många diskussioner om hur man lär sig och hur det känns att lära sig.

172F8BBC-ED20-444A-A073-BDB2964FC5E6

5ACFED2D-EE4D-4E0A-9E43-D51864794726

Det är bra för eleverna att påminnas att lärande kan vara ansträngande och att så är det för alla. Att göra fel är bevis på att man försöker och det kan vara så vi lär oss. Med rätt återkoppling kan vi utveckla elevernas mindset till ”jag kan det inte än”. När vi berömmer våra elever med att de är duktiga tror de att det är det vi vill att de ska vara och väljer lättare uppgifter så de kan fortsätta vara duktiga och kunna. Men genom feed back som ”jag kan se att du har tränat och jobbat” och ”du uppmuntrade dina kompisar idag när du…” vågar eleverna utmana sig med svårare uppgifter och utvecklar ett mer dynamiskt mindset. Jag har på min nyckelknippa återkoppling som kan utveckla elevernas mindset. Finns på min drive på instagram kontot livet_i_skolan. 

5AF4DE15-80B9-4DD6-8AE4-32EAEBA8E615

Ett annat bildstöd vi använder för att komma vidare i vårt lärande är bilden nedan. 

C42A00FD-965C-481B-AD7A-ECA40E05C7A9

Imorgon ska jag berätta om formativ bedömning och arbetssätt. 

 

Lämna en kommentar

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑